onsdag 18. oktober 2017

Ansvar og medansvar - Hva betyr det?

Det er tid for realitetssjekk for hva vi kan få å rutte med i 2018: statsbudsjettet er lagt frem. Også vi skal gjøre like mye eller mer, med mindre midler. Samtidig har Landbruksdirektoratet fått beslutning om at vi skal flytte 30 arbeidsplasser fra Oslo til Steinkjer. Klart det berører oss!
Det berører oss alle - direkte og indirekte.

Allmøte
For meg er det første gang jeg er med i prosess om omlokalisering der jeg får lov å være en del av en toppledergruppe. I dag har vi hatt allmøte og mens vi satt der, så slo det plutselig inn i både magen og hodet at ja; jeg er faktisk med og trekker lasset for hvordan dette blir. Du vet: egentlig så er ikke dette nytt, du (i dette tilfelle jeg) VET jo at jeg har et ansvar, har tatt det - helt frivillig. Fornuften har visst dette helt fra jeg tok jobben som konstituert i mai, at ja jeg har ansvar for avdelinga og med ansvar for direktoratet. Men i dag slo det inn ordentlig, i kroppen! Et medansvar! for medarbeidere og også for lederkolleger.

Erkjennelse
Hva gjør dette med meg? Å ha dette ansvaret? Å ta det?
Jeg kjenner på flere ting
                        Stolthet - for å ha påtatt meg ansvaret
                        Ydmykhet - for å ha fått tilliten
                        og litt frykt - for å ha faktisk sagt ja til dette ansvaret

Også kjenner jeg meg modig og klar. Jeg tror alle følelsene er med på å gi meg forskjellig perspektiv som er gode og sunne å ha med. At det er okei å kjenne på disse forskjellige følelsene, noen ganger til hver sin tid, noen ganger i et sammensurium samtidig. Også kjenner jeg samtidig på at jeg er ikke alene! Dette er et medansvar - vi er flere sammen. Både i vår avdeling reindrift og i vår ledergruppe på avdelingsnivå og i toppledergruppa.

Medansvarlig - ja - vi er sammen om det og det er godt å kjenne på.

Deg
Hva har du ansvar for i din hverdag? og kanskje har også du noe du har medansvar for? Som er viktig for en samla levering?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar