fredag 25. november 2016

Hva er en ledestjerne?

For meg er det viktig å ha en ledestjerne - noe eller noen å strekke seg etter.

I vår avdeling har vi en visjon:

               Vi skal bli verdens beste reindriftsforvaltning!

Kan vi bli det?
Har vi noen konkurrenter?
Hva må vi gjøre?

For å bli verdens beste må vi ha en holdning om at vi skal gjøre det beste, hver dag, hver arbeidsoppgave. Hvordan bli verdens beste? Det er det nok mange svar på og mange ting som skal gjøres. Likevel er det opp den enkelte, hvordan kan jeg bli den beste i arbeidet?

I avdeling reindrift har vi bestemt at vi skal jobbe etter arbeidsmetodikken Lean. I går var jeg på siste samling og nå gjenstår eksamen. Såfremt jeg består så er jeg da sertifisert i Black belt Lean. Jeg er da Lean manager. Hva betyr det? Jo blant annet at jeg skal være pådriver for å systematisere, strukturere og standardisere oppgaver hos oss, slik at vi får bedre tid til å reflektere og utvikle oss. Tid til å tenke crazye tanker! Og det funker - det har jeg opplevd tidligere, så gleder meg til å fortsette det arbeidet.

Så hva mer? Jeg tenker ofte på hva mer kan jeg gjøre - og for hvem? Min primære oppgave er å være leder. Det er å utvikle mine medarbeidere til å bli den beste utgaven av seg selv, først og fremst på jobb. For å få til det, må jeg tørre å utvikle meg selv. Tørre å kjenne på mine sider som hemmer andre, som gjør at de rundt meg fungerer dårligere enn når jeg viser mine gode sider, ja mine sterke sider. Hvordan skal jeg få til det? Da fikk jeg meg en

                                      MENTOR

Jepp - en mentor. Altså en mer erfaren leder enn meg, en å se opp til, en ledestjerne. Nei det var en for snau beskrivelse. Jeg har fått en helt fantastisk mentor. En erfaren, varm, klok, raus og gal mentor. På en og samme tid så hater og elsker jeg henne. Hun får meg til å anerkjenne det jeg faktisk får til, det jeg oppnår, hun får meg til å tenke i nye baner, til å se hvordan jeg påvirker, hvor jeg påvirker, ja det går av og til trill rundt. Våre møter kan inneholde både latter og gråt. Møtene påvirker meg, ja det påvirker meg mye. Jeg lar meg påvirke, jeg vil bli påvirka. Hvorfor? Jo fordi jeg ønsker å bli den beste utgaven av meg selv, den beste lederen for "folkan mine". Jeg trenger en ledestjerne - og det har jeg blant annet i mentoren min. Og derfor tåler jeg at det går trill rundt i "skoilten" på meg etter møtene.
- Meg etter møte med mentoren min -

God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar