fredag 20. januar 2017

Å søke hjem

Å søke hjem - å finne den trygge havn. Det er godt å kjenne på at jeg har en plass å lande når livet tetner til. Det er viktig at vi har en plass der vi føler at det er godt å søke ly - et hjem.



Hvor finnes dette hjemmet? Hos meg finner jeg den hjemme hos meg selv. Hjem er også min familie - en latterfylt, høyrøstet gjeng som stiller opp 24/7. Det er godt å vite.


www.mookiesgifts.com



Har vi et hjem på jobb?
 
Hvem skal være hjemmet?
 
Det kan være gruppa di. Mange av oss tilhører flere grupper. For meg er det både i seksjonen og i ledergruppa. I seksjonen er jeg lederen, den som skal lede ann og være forbilde, ha kontrollen og følge opp.  I ledergruppa er jeg medarbeider, lederkollega på samme tid.


Hjem - kan være et sted for avslapning og kos, rolige, late dager. Et hjem i privathjemmet.

Hjem - kan også være et sted for utblåsning, for refleksjoner, utvikling og støtte. Et hjem i arbeidshjemmet.

For meg er begge viktig og det ene utelukker ikke det andre. Jeg tenker på hvordan jeg er med å skaper slike hjem for andre. Jeg tenker på hvordan jeg ønsker å påvirke slike hjem og om min oppførsel fremmer følelsen av å høre til. Jeg forsøker å kjenne på følelsen av når jeg føler at jeg lykkes med å få andre å høre til og når jeg ikke gjør det. Hvorfor jeg gjør det? Hvis jeg skal klare å gjenkjenne og utvikle egenskapen med å få andre til å føle tilhørighet, så mener jeg at jeg må bli kjent med meg selv. Bli kjent med meg slik at jeg vet  hvilken virkning jeg har på andre! Det er spennende arbeid, krevende, tar tid og utfordrer noen grenser i meg. Samtidig gir det meg mulighet til å påvirke mine dager på godt og på vondt - slik at jeg kan ta bevisste valg på hvor og hvordan jeg vil påvirke.


Hvordan vil DU påvirke - akkurat nå - med akkurat de du har rundt deg?
http://www.psykolog.com/slik-lar-vi-oss-pavirke-uten-at-vi-vet-det/




GOD HELG 😎


1 kommentar:

  1. Flink å skrive, gode refleksjoner og dom alltid gjennomtenkt! Og ja, du påvirke - du er flink til å føle mæ hjæmme ilag m dæ!
    Her blir det håndballhælg ilag med flotte unga, engasjerte trenere og mange foresatte - vi påvirke alle hverandre. Æ har med mæ en som har behov for at hjemmetryggheten er med på tur, så satser på at æ klarer å påvirke sånn at den følelsen blir der. God helg!

    SvarSlett