mandag 18. april 2016

Personalisering av søketreff på internett - bra eller skremmende?

Hva er bra med personalisering av søketreff på internett, og hva er dårlig?

I denne modulen av smartlæring fikk jeg på en måte nytt syn og på en annen måte oppfriskning av gammel kunnskap.
Oppfriskning av gammel kunnskap gikk på måten jeg kan søke på - gjøre mer spesifikke søk med hjelpeord.

Når det gjelder nytt syn så synes jeg det er litt skremmende å vite at noen få har så mange opplysninger om meg og oss alle. Jeg søker ofte på tema jeg er interessert i å vite mer om. Det er alt fra hobby, jobb og til helse. Selvfølgelig etterlater jeg spor! Nå er det på en måte lite problematisk for meg personlig. Jeg er en samfunnsborger som stort sett er lovlydig og etterlever samfunnets regler. I så måte så er jeg ikke spennende eller interessant.
Det som jeg finner skremmende at jeg som enkeltperson bidrar til at eks Google sitter på en mengde informasjon som de kan bruke - på godt og vondt. De kan bidra til en lettere hverdag ved at jeg finner den informasjonen jeg søker etter ved første forsøk. Noe som ofte skjer og holder meg som søkende fornøyd.
Hva bruker de opplysningene til i tillegg til å "hjelpe" meg? Og hva kan egentlig den type informasjon brukes til?  er det bare et tidspørsmål før disse opplysningene misbrukes på en eller annen måte?

Bilderesultat for etterlate spor på internett
Kilde:hegnar.no

Har Google oss i sitt grep? Og er det noe vi kan gjøre med det - kjennes ubehaget nok til at jeg skifter til Duckduckgo??

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar